- 싱가포르는 전기차 충전소(Electric Vehicle Charging Station, EVCS)를 운영하는 전기차 충전소 사업자(Electric Vehicle Charging Operator, EVCO)에게 책임보험 가입을 의무화하고 있음. 보험 가입 의무는 2023. 12. 8. 시행된 「전기차 충전법(Electric Vehicles Charging Act 2022, EVCA)」 §45(2)(f)1)에 따른 규제임. 싱가포르 육상교통청(Land Transport Authority, LTA)은 위 의무보험과 관련하여 가이드라인을 제시하고(이하 ‘LTA 가이드라인’), 관련 보험 요건을 상세히 명시하고 있음
- 해당 의무보험은 제3자에 대한 공공책임보험(third-party public liability insurance)일 것을 요하며, 보장 범위는 EV 충전 운영 중 발생할 수 있는 화재를 포함한 사망, 신체 상해, 재산 피해 등 제3자에 대한 손해임. 또한 싱가포르 「보험법(Insurance Act 1966)」에 따라 인가된 보험사로부터 가입할 것을 요건으로 하고 있으며, 보험계약이 변경되거나 해지될 경우 최소 1개월 전에 싱가포르 육상교통청에 통보할 것을 요함(LTA 가이드라인 2.4.1. Purchase of Third-Party Liability Insurance)
- 보험의 최소 보장금액은 2023 전기차 충전(라이선싱) 규정(Electric Vehicles Charging (Licensing) Regulations 2023) §4A에 따라 사고당 최소 200만 싱가포르 달러(한화 약 21억 9,000만 원)로, 연간 청구 횟수에 제한이 없어야 할 것을 요하고 있음2). 동 내용은 EVCA 개정을 통해 2024년 6월 8일부터 시행되었으며, LTA 가이드라인(2.4.1.)에서도 동일한 내용을 확인할 수 있음
- 1. 45. (1) In granting a licence to any person, the LTA may impose any conditions that the LTA considers requisite or expedient having regard to the purposes of this Act.
(2) In particular, in granting a licence, the LTA may impose conditions —
(f) requiring the licensee to be insured and maintain insurance for a prescribed minimum amount for the validity period of the licence, under one or more approved policies with an insurer within the meaning of the Insurance Act 1966 against third‑party liabilities for death, personal injury or damage to property which a customer or other person may sustain or incur in the course of undertaking the regulated activity authorised by the licence;
(3) In this section, “approved policies” means policies of insurance each of which is not subject to any conditions, exclusions or exceptions prohibited by the Regulations.
- 2. Mandatory or proscribed terms of insurance
4A. (1) For the purpose of section 45(2)(f) of the Act, the prescribed minimum amount of insurance is $2 million per claim.
(2) “Approved policies” as defined in section 45(3) of the Act means policies of insurance each of which does not contain any limit on the number of claims that may be made in each calendar year.
'법률 및 제도' 카테고리의 다른 글
독일과 이탈리아의 전기스쿠터 규제 강화 (1) | 2025.05.08 |
---|---|
캘리포니아 자율주행차 보험제도 (0) | 2025.05.07 |
포르투갈 전기충전소 사업자에 대한 의무보험 규제 (0) | 2025.05.01 |
AI 책임에 관한 캐나다의 관점 (0) | 2025.04.29 |
EU와 미국의 AI 규제 차이 (0) | 2025.04.28 |